verslag 2 - Reisverslag uit Gold Coast, Australië van Manon Pilkes - WaarBenJij.nu verslag 2 - Reisverslag uit Gold Coast, Australië van Manon Pilkes - WaarBenJij.nu

verslag 2

Blijf op de hoogte en volg Manon

13 Maart 2014 | Australië, Gold Coast

Verslag 2 (het is heel wat leesvoer)

15 feb.
Vandaag er vroeg uit gegaan om de tent op te ruimen, te ontbijten en douchen enz.
We zijn naar springbrook nationaal park gereden. Bij een informatiepunt hebben we gevraagd wat mooi was om te zien. We zijn toen naar uitzicht puntrn gereden en naar watervallen.
Daarna zijn we naar natural bridge gereden. De naam zegt het al, een natuurlijke brug.
Prachtig om te zien, jammer dat er alleen een paar jongeren waren die er gingen zwemmen wat niet mocht en daarom fotos voor andere verklootte voor andere.
Heel de dag zijn we zoet geweest in het nationaal park.
Rond 4uur zijn we een rest area opgaan zoeken. Erg fris was het er niet. De toiletten stonken onwijs. Er liepen ook iets van 5hanen/kippen rond. Dat ik naar het toilet liep zat er zelfs een kip in de dames toilet, met veel moeite dit beest eruit weten te jagen.
Snachts werden we wakker van gekraai van een haan normaal verwacht je dat het dan rond 5/6uur is. Maar dat we op de klok keken was het nog maar 3uur. Smorgens vroeg begonnen er kinderen te schreeuwen en een hond te blaffen. Wat een rot nacht was dat.

16 feb.
Vandaag zijn we weer meer richting het zuiden gereden byron bay. Het surf gebied. Het weer was smorgens nog niet super, dus besloten we een rondje door de stad te lopen.
Vroeg in de middag werd het weer een stuk beter en zijn we een wandeling naar de vuurtoren gaan maken. Een hele klim maar zeker de moeite waard. Dat we bovenaan de klif stonden zagen we een zeeschildpad zwemmen, en iets verderop zwom een groep dolfijnen.
Smiddags was het zo lekker weer dat we besloten nog even te gaan zwemmen en te zonnen op het strand.
Voor we het wisten was het alweer vijf uur en zijn we een rest area op gaan zoeken. Het was er druk met autos en campervans maar een tent stond er niet. We hebben nog even getwijveld maar hebben de tent toch neergezet. Smorgens zodra we wakker zouden worden zouden we de tent dan afbreken.
17 feb.
Dat ik de tent uitliep stonden er nog 2 andere tenten naast ons. Toch hebben we gelijk de tent opgeruimd en ontbeten. De planning zou afhangen van het weer, al zou het weer mooi zijn zouden we gaan surven al was het minder weer zouden we naar nimbim gaan. Het weer was niet super en zag er ook niet naar uit dat het zou opklaren dus de planning was al snel duidelijk.
Nimbim is een klein dorpje(een straat) meer het binnenland in. Er lopen hier alleen maar junks rond die je wiet en cookies proberen te verkopen enz.
Uiteraad kunnen we dit dorp niet verlaten zonder wat gekocht te hebben.

18 feb.
Rond 8uur zijn we de tent uitgegaan. Het zag er naar uit dat het weer niet veel beter zou gaan worden vandaag. De keuze was al snel duidelijk dat we hier nog een nachtje zouden blijven staan met de hoop dat het morgen beter weer word om te surven.
We hebben daarom heel rustig aan gedaan smorgens. Voordat we wat gingen ondernemen was het al tegen half 12. We hebben toen een boodschapje gehaald en zijn een shopping mal ingegaan voor zowel de winkels als gratis wifi.

19 feb.
Vanmorgen om 8uur de tent uitgebrand. Daarom eerst de tent maar afgebroken en daarna een lekkere frisse douche genomen.
Vandaag stond er op de planning om te gaan surven.
Om half 10 zijn we gaan rijden en over 10e kwamen we aan in byron bay.
Eerst hebben we even gezwommen in de zee, en daarna hebben we een surfplank gehuurd voor een dag.
We zaten heerlijk aan te kloten, af en toe lekker dobberen en dan weer een golfje (proberen te) pakken.
Voordat we het doorhadden was het alweer half 2. Er waren nu meer en grotere golven. Ik probeerde er doorheen te komen maar werd net zo snel weer terug de kant op geduwd. Dus smiddags was ik er al snel klaar mee en ben ik heerlijk gaan zonnen.
Rond 4uur begon de zon toch wel aardig te prikken en zijn we de planken terug gaan brengen en naar de auto gelopen.
Het was de planning om een rest area op te zoeken, maar dit zag er niet erg tent vriendelijk uit. En nog erger er liepen hanen. We zijn daarom omgekeerd en hebben een camping gepakt.
Er was een zwembad bij de camping. Na een heerlijke duik genomen te hebben, zijn we gaan douchen en begonnen met de tent opzetten en koken. Het werd weer een lowbudget maaltijd: pasta met rode saus.
Na het eten hebben we tanden gepoetst en zijn we naar bed gegaan.
Na goed geschrokken te zijn van een grote spin die op de buitentent liep, heb ik heerlijk geslapen.

20 feb.
Dat ik me ogen open deed zaten er ruim 40 muggen tussen de binnen en buitentent. Gelukkig heb ik hier weinig last van gehad.
Het was ook een beetje aan het regenen, ze hadden voor aankomende dagen storm voorspeld. Om een uurtje of 8 werden we ons bed uitgebrand. Als ze dit hier toch storm noemen. We zijn rond 10uur verder naar het zuiden gaan rijden.
In grafton zijn we even gestopt voor wifi rn om wat te eten. De stad zelf was weinig te beleven.
Iets meer richting het zuiden zijn we boodschappen gaan doen.
Helaas ook iets te vroeg gejuiched want dat we de winkel uitliepen was het aan het regenen.
Na het boodschappen doen en wat winkels in zijn gelopen, zijn we verder gaan rijden richting bellingen
Hier hebben we een rest area opgezocht. We lagen er optijd in ivm de regen.

21 feb.
Na een slapeloze nacht te hebben gehad, omdat remy micarene had. Gingen we er rond half 9uit. Het weer was nog steeds somber. Erg mistig en af en toe wat regen.
Na een lekker ontbijtje, een gebakken eitje en wentelteefjes. Zijn we in de lonely planet gaan kijken wat er precies te doen was in deze omgeving.
Er was een route om watervallen te bekijken. Na een paar km rijden en 2kleine watervallen te hebben gezien zijn we omgekeerd.
Het was te mistig en er zouden nog veel uitkijk punten komen. We vonden het zonde om ruim 70km te rijden voor alleen maar mist. Daarom besloten we vandaag een stuk te gaan rijden.
Na even wifi getapt te hebben bij de mac. Besloten we land inwaards te rijden omdat hier een dorp ligt wat de koala hoofdstad van de wereld genoemd word. En we gaan australie natuurlijk niet uit zonder een wilde koala gezien te hebben.

22 feb.
Remy kwam me wakker maken dat er een walibi liep, we zijn daarom samen een stukje gaan lopen en we zagen hem idd nog langs springen. Dat we weer terug naar de tent liepen zat er een mooie rode vogel in de boom. Dus hadden we snel de camera gepakt en hebben hem op foto kunnen zetten.
Na te hebben ontbeten zijn we naar gunnedah door gereden.
Onderweg zijn we nog even gestopt bij een waterval. Helaas stond deze helemaal droog maar het was even goed mooi om te zien. En om ons heen spring af en toe een walibi.
Na lang in de auto zitten kwamen we aan bij gunnedah. Daar zijn we gelijk naar het informatie punt gereden om te vragen waar we het best koalas konden zien. Dat ik het vroeg zei ze al snel dat we ze vandaag waarschijnlijk niet zouden zien vanwege het warme weer.
Evengoed zijn we naar het park gereden waar ze veel zitten, maar inderdaad geen koala te bekenen.
Tijdens het oppompen van het luchtbed, kwamen we er achter dat deze lek was. We zijn daarom nog snel naar het centrum gereden maar omdat het zaterdag was waren alles winkels al gesloten. Dat werd dus een nachtje in de ajto slapen.
We zaten toen nog te denken savonds naar het park te gaan, maar het was al te donker.

23 feb.
We zijn smorgens vroeg niet meer naar het park gegaand maar we zijn doorgereden naar new castle.
We hadden een rondje gereden door new castle maar hier vonden we alle 3weinig aan.
Iets buiten de stad hebben we een camping gepakt vlak bij een industrie terein en aan het strand.

24 feb.
We vroegen bij de receptie wat zei vonden van new casle en wat leuk was daar te zien. De mevrouw achter de balie zei zelf ook dat new castle niet echt een centrum heeft.
We zijn daarom richting de ferry gegaan en hebben vanaf daar nog wat fotos gemaakt.
Daarna zijn we doorgaan rijden richting sydney.
In sydney zijn we toen naar ons postvakje gegaan. En daarna naar manly, bunkhouse. Het hostel waar we de eerste week verbleven waar we vragen konden stellen aan australian backpackers.
Na even gewifid te hebben daar en naar campings te hebben gezocht, zijn we richting een camping gereden.
Alles was alleen al vol, en besloten tot laat naar de mac te gaan om daar wifi te tappen en daarna hebben we de auto maar achteraan in een woonwijk gezet en zijn we daar gaan slapen.

25 feb.
We hadden de auto in manly gezet en zijn vanaf daar met de ferry naar sydney centrum gegaan. Even langs het opera house gelopen en zo door naar botanic gardens. Vanaf daar hebben we nog even geshopd en zijn een rondje door de stad gelopen.
Savonds zijn we weer even bij dezelfde mac gaan zitten om wifi te tappen en daarna gingen we een potje bowlen. Omdat ook vandaag zo moeilijk was om een camping te vinden hebben we hem weer in een woonwijk ergens achterin gezet

26 feb.
Vandaag vroeg vertrokken voordat al de mensen te werk moesten. We zijn toen je raad t nooit weer even bij de mac gaan zitten omdat het nog erg vroeg was, en daarna zijn we naar het strand van manly gegaan. Daar hebben we de hele dag vertoefd. We wilden uitgaan, maar hadden weinig zin daarom besloten we alvast een stuk richting canberra te gaan rijden.

27 feb.
Ook vandaag zijn we weer een stuk gaan rijden, namelijk naar canberra. De hoofdstad van australie. Daar zijn we naar een informatiepunt gegaan.
Daar vertelde ze dat er vandaag een debat zou plaats vinden die je kon bijwonen.
We zijn toen eerst nog even het shopping centre ingegaan omdat het nog erg vroeg was en daarna zijn we doorgegaan naar het parlements gebouw.
Ik heb dan wel niks met politiek en we vielen er midden in dus volgde het niet helemaal. Maar het was wel interresant en leuk om te zien hoe het in een ander land gaat. We hebben nog even een rondje om het gebouw gelopen en zijn daarna verder gereden naar melbourne.

28 feb.
Na een lang stuk rijden, kwamen we bij toeval ren camping tegen. Na even gevraagd te hebben hoeveel het zou kosten en of de stad vanaf hier goed begaanbaar was met openbaar vervoer hebben we besloten hier een paar nachten te blijven. Het was een van de enige campings in de buurt en zag er prima uit. Na de tent op te hebben gezet zijn we bij het zwembad en spa nog lekker gaan genieten van de avondzon.

1 maart.
Mijn laatste maandje australie, omdat mijn visum 3april verloopt. De tijd gaat ontzettend snel.
Vandaag zijn we naar een outlet shopping mall gegaan. Hier hebben we de halve dag rond gelopen, omdat het zo groot was. Rond half 3 zijn we naar een weekelijkse markt gegaan, hier verkochten ze van alles. Het was een beetje te vergelijken met de bazaar.
Savonds zijn we naar laura, daphne en nicolien gegaan hun kennen we ook van de eerste week en zei wonen nu tijdelijk in melbourne.
We hebben daar geborreld althans die jongens want ik bood me aan voor bob.
Het was gezellig. Rond half 4 liepen we de kroeg uit. Zijn toen nog even naar het huis van laura en daphne gegaan en bedachten ons daar dat we niet meer wisten waar de auto stond. Helaas had degene die het wel wist een borreltje teveel op en lag al te slapen. Naar lang zoeken op de plek waar we dachten dat hij stond vonden we niks. Toen nogmaals geprobeerd degene die lag te slapen wakker te maken. Gelukkig was ze wat duidelijker en wist ze weer ongeveer waar die stond. Na ongeveer 2u zoeken hadden we de auto gevonden. Toen ik terug reed naar de camping deed de navigatie raar. Ik was bijna bij de camping maar de nevigatie stuurde me een andere kant op. Uiteindelijk waren we rond half 7 op de camping.

2 maart.
Dit was een rust dag wege de avond/nacht ervoor, we hebben toen lekker bij het zwembad gelegen en zijn af en toe de spa ingedoken.

3maart.
Vandaag zijn we Melbourne nog even in geweest. We hadden de auto in de parkeergarage gezet en zijn toen met de gratis tram een rondje door het centrum gegaan. Wat ons mooi leek daar zijn we uitgestapt.
Als eerst bij een parkje met een grote fontijn in het midden met daar achter een oude kerk. Daarna zijn we weer in de tram gestapt en verder gegaan naar het sport gebied van melbourne, hier stonden allelei stadia zowel van cricket, rugby, voetbal een concertzaal en natuurlijk de tennis arena waar het bekende australian open word gehouden.
Na een tijdje hebben rond gelopen zijn we terug gegaan naar de tram en op naar de volgende halte. We zijn uitgestapt bij de binnenstad. Daar heb ik mezelf even verwend met een heerlijke verse smootie.
Rond 5uur zijn we weer naar de camping gegaan en hebben we lekker de bbq aangezet.

4 maart.

5 maart

6maart.

7 maart
Het weer was vandaag echt triest, veel kleine regen buien. Toch gingen we verder met de great ocean road.
We stopten bij verschillende lookouts: een waterval die bijna droog stond, een lookout met rotsen waartussen een wrackstuk lag van een boot. En het hoogte punt van de dag de plek waar koalas zijn. Dat zeiden ze ook van gunnedah, maar hier zaten ze echt.
Onze eerste wilde koalas. De meeste sliepen maar er was er een die was druk aan het eten en het maakte hem niks uit dat wij voor hem stondeb. Een andere koala sprong van de ene boom zo in een ander en klom omhoog om daar te gaan slapen.
8 maart
Vandaag hebben we het laatste stuk van de great ocean road gereden. Helaas was ook vandaag het weer niet super. We zijn daarom snel langs de 12 apostelen gegaan en langs de lookouts net de hoop morgen betere fotos te kunnen maken. Het was wel indrukwekkend om te zien wat voor gigantische rotsen er zo in het water staan.
Na een rest area hebben opgezocht, en wat eten gekookt te hebben namelijk chicken tonight hebben we nog even een borreltje gedaan.
Onze tent liep schuin af dus die hadden we nog even omgedraaid. de duitse meid naast ons begon te lachen en zo raakten we met haar aan de praat en vroeg of we een biertje mee deden.

9 maart
Vandaag gingen we er vroeg uit. Het zou mooi weer worden, en daarom wilden we graag terug om de 12 apostelen met mooi weer op de foto te hebben. Het was een flink stuk terug maar zeker de moeite waard.
Nadat we het zelfde rondje hadden gemaakt als de dag hiervoor zijn we verder gaan rijden richting Adelaide. Even gekeken in de lonley planet wat er in de buurt te doen was.
Blue lagoon, dat hadden we ook al eerder op een bord voorbij zien komen. Dit was een prachtig diep helder blauw meer.

10 maart

11 maart.
Er stond een douche bij de rest area weliswaar een koude of 2$ voor een warme douche. Het was al warm dus een koide douche was niet erg, en zou heel koud was hij niet eens.
Daarna heben we een lang stuk gereden, tot een lookout bij urulu. Dat we daar aankwamen zag het zwart van devliegen, de tent daarom snel opgezet en daarin gaan zitten. Zelfs in de tent zaten ruim 20 vliegen. En door het tentzeil staken scherpe punten van takjes ofz. Na even te hebben overlegd besloten we dat we beter verder konden rijden tot de vliegen weg waren en op een plek te staan waar geen scherpe dingen lagen ivm onze luchtbedden. We zijn toen door gereden naar een andere rest area. Hier stond niemand, en het was pikdonker. We lieten daarom even de lichten van de auto aanstaan om de tent op te zetten. de haringen kregen we er net aan in. Lichten weer uitgedaan en met zaklamp aan wat eten gekookt.

12 maart
Wat een verschrikkelijke nacht, vroeg in de ochtend werden we wakker. Ik was nog er slaperig en dacht bij mezelf wat zitten die kinderen zo vroeg te janken en doen. Tot ik clint hoorde roepen wat is dat? En remy daar op antwoorde: dingo's! Ik was meteen klaar wakker.
Aan het gejankt te horen waren het er een stuk of 5. Ze liepen echt om de tent heen en als we even niks meer hoorde en dachten dat ze weg waren, begonnen ze weer met janken. Wat een rot geluid zeg, ik vond het echt niet prettig zo in een tentje met niemand om je heen. Uiteindelijk na een tijdje niks meer gehoord te hebben zijn we nog even in slaap gevallen. Smorgen rond 8 uur werden we wakker, en hoorde we weer gejank, ik keek tussen de tent door en zag een dingo lopen. Nadat hij wat verder liep zijn we de tent uitgegaan en hebben we ingepakt.
We probeerden de auto te starten maar zonder resultaat, hij maakte een raar ratelend geluid.
Daar sta je dan met je goeie gedrag in the middle of no where. Zou dat de accu zijn omdat we gister de lichten nog even hadden laten branden? Ik ging aan de kant van de weg staan en hielt een auto aan, legde uit dat we dachten dat het de accu was. Zei wilde ons niet helpen omdat ze het zelfde probleem de dag hiervoor hadden gehad. Nog maar een auto aangehouden, zei wilden ons wel helpen. Sloten de startkabels aan maar helaas, zonder resultaat. Het waren zeer vriendlijke mensen een meid uit hongarije en een man uit liechtenstein. De man dacht dat het de starter was, hij wilde de auto niet slepen omdat zei een huur auto hadden. Maar ze waren wel zo beleefd om terug te rijden en ons naar een garage te brengen.
Dat we bij de garage waren het verhaal uitgelegd. Zei konden onze auto ophalen voor 365$. En dan zouden er nog reparatiekosten bij komen. Tja we hadden geen keus. We moesten een uur wachten op de sleep wagen, dit werd twee uur. Maar het was nog vroeg. Rond half 10 waren we bij de garage.
Voordat we met de sleepwagen heen en weer waren waren we weer ruim een uur verder. En toen moesten ze hem nog nakijken, dat duurde ook nog even omdat ze nog met een andere klus bezig waren en daartussen zat ook nog hun lunch. Het nakijken duurde een uur. Voordat we dus verder konden was het 4uur. Gelukkig was er niet veel aan de hand, de accu was zwak en die hebben ze opgeladen.
We zijn daarna gelijk naar urulu gereden een gigantische berg in the outback. En daarna hebben we zonsondergang gekeken bij kata tjuta, ook een gigantische berg. Deze bestaat alleen uit meerdere delen.
De zonsondergang was wel heel appart, ineens was het donker en leek het alsof iemand het licht uitdeed.
We hebben toen nog een stuk terug gereden in het donker. Wel rustig aan gedaan want in het donker begint het wildlife meer te leven en voordat je het weet heb je een kangaroo op je bumper of zie je een koe wat die zonder pardon even over de weg loopt.
Dat we nog even wilden tanken kwamen we die italianen weer tegen die we de dag ervoor wilde helpen zei gaven als tip een gratis camping met douche. Daar zijn we heen gereden hebben de tent opgezet, gegeten en lekker gaan slapen.

13 maart
Vanmorgen dat ik de tent uitliep had k me vliegennetje weer op en voordat ik uit de tent was zaten er alweer tig om me heen.
Snel me handdoek gepakt en lekker even gedouched. Dat ik terug kwam van het douchen ben ik de auto weer even gaan opruimen, maar goed ook want de jam had gelekt. Ik had daarom het een en ander aan eten buiten de auto gezet en voor dat ik het door had stond er een struisvogel naast me. Daarom snel alles weer in de auto gedaan auto dicht gedaan en gewacht tot de struisvogel weg liep. Toen een 2e poging gewaagd om op te ruimen.
Na alles hebben opgeruimd, de auto en de tenten zijn we gaan rijden.
Vandaag gingen we naar kings canyon toe een een groot gebergte midden in de outback. Veel wandelroutes waren gesloten wegen het warme weer. Weer een paar mooie fotos geschoten maar ik was blij dat ik weer in de auto zat, wege al die vliegen.
Na kings canyon zouden we verder rijden richting alice springs(een dorp waar de aboriginals leven) maar voordat we daar heen zouden gaan moesten we even tanken. De duurste pomp station tot nu toe 2,52$ per liter.
Onderweg richting alice springs begon de auto een beetje te hobbelen ofzo. De banden nageken maar we konden niks vinden. Na nog geen 100m verder rijden hadden we een klapband. Dit kon er ook nog wel bij. Eerst de tentharingen die we moeilijk de grond in kregen, dan de vliegen en de dingos, vervolgens de auto die werd weggesleept en nu een klapband.

• 13 Maart 2014 - 17:53

Kitty:

Je hebt weer heel wat meegemaakt Manon, het schrijven gaat je al beter af het wordt met de dag smeuïger om te lezen. nu nog wat foto's op Facebook of zoiets.
    geniet maar meissie.
    xxxxxx mama en papa

• 14 Maart 2014 - 14:12

Annet, Marcel En Lisanne:

Wat een mooi verslag weer! Je maakt een hoop mee en geniet er goed van.
    Wat een mooi land is het he. Blijft voor mij een droom denk ik. veel familie woont er,
    maar ja je vliegt er nu eenmaal niet even voor 2 weken naartoe :)
    Zou zeker leuk zijn als je er ook nog wat foto's op gaat zetten.
    Mocht je nog in Sydney komen bij het Opera House naast staat The Green House een restaurant.
    Deze is van mijn neef Joost Bakker, dus wellicht doe je daar een bakkie of borrel.
    Vandaag toevallig ook je kaart ontvangen. Erg lief van je.
    Nou geniet er nog van. Youri zit tot vandaag voor een week in Barcelona en komt gelukkig vanavond weer thuis.
    Liefs van ons drietjes uit Callantsoog.

• 15 Maart 2014 - 12:54

Hilda:

Leuk om te lezen en de foto's zijn voor een reisbureau geschikt, echt mooi.
    Nu lekker verder genieten en ik hoop voor jullie dat de auto verder geen mankementen meer krijgt.

• 16 Maart 2014 - 14:23

Youri:

Hey schat! Wat leuk weer om te lezen wat je allemaal meemaakt. Heel erg jaloers op je :p. Ben net terug van een week weg met school, zelf twee dagen eerder geweest met aantal klasgenoten om Barcelona te bezoeken (helaas telefoon gejat daar). Mooie week gehad en onderhand in Lloret de Mar geweest en Girona. Hele mooie regio om te zien, nu helaas weer het normale leven! Manon geniet er nog even van die paar weken en kan niet wachten om je weer een dikke zoen te geven en al die mooie verhalen nog eens te horen. Dikke kus Xx

• 16 Maart 2014 - 15:39

Esmee:

Hai Manon,

Wat een verhaal weer maar erg leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Geniet nog lekker! en kijk nu alweer uit nar je volgende verhaal! Liefs Esmee