verslag 4 - Reisverslag uit Peliatan, Indonesië van Manon Pilkes - WaarBenJij.nu verslag 4 - Reisverslag uit Peliatan, Indonesië van Manon Pilkes - WaarBenJij.nu

verslag 4

Blijf op de hoogte en volg Manon

30 Maart 2014 | Indonesië, Peliatan

21 maart
ik was iets te snel geweest met me verslag erop zetten. Na een uurtje verder te hebben gereden maakte de auto een raar geluid. We hadden hem daarom aan de kant gezet en keken onder de moterkap. Me reisgenoot gaf een beetje gas. De auto maakte een raar geluid en we vonden het niet verstandig nog ver ermee te rijden. Na even een flinke regen en onweers bui te hebben afgewacht liep ik naar een boerderijtje verop.Terwijl ik daarheen liep stopte er een auto naast me. Hij vroeg wat er aan de hand was en ging mee om naar de auto te kijken.We starte de auto gaven wat gas en hij begon te lachen, gelukkig kon er iemand om lachen want ik zag me geest allang hangen. Hij had het er over dat het iets met de moter was maar het waarschijnlijk nog wel kon worden gemaakt.Hij reed achter ons aan naar de dichtbijzijnde garage waar hij zo zijn contacten heeft. Terwijl we een bergje opreden begon de auto almeer geluid te maken.Volgens mij hoorde ze ons bij de garage van verre al aankomen want ze stonden al een beetje te lachen. Ze waren er al snel over uit de de auto afgeschreven kon worden, een reparatie zou veel te duur worden.We hadden dus geen keus, onze trouwe vriend moesten we hier laten staan. Alle spullen daarom er uit gehaald. (Dan pas zie je hoeveel troep je eigenlijk heb.)Andrew de man die ons naar de garage bracht bood aan ons met zijn auto naar een camping te brengen zodat we vanaf daar de volgende dag de bus konden pakken.Binnen een half uurtje was hij terug met een andere, grotere auto. We hadden de auto ingeladen en toen zei andrew dat we bij hem op het land konden slapen met de tent. En dan kon hij ons de volgende ochtend naar de bus brengen.Eenmaal bij zijn huis aangekomen gingen we eerst helpen met de geiten voeren.  Hij had een groot stuk land om zijn huis met geiten en koeien.In de verte zagen we het donderen en bliksemen. Andrew vond het niet fijn dat wij dan in de tent op het land sliepen, daarom bood hij aan om in de keuken en woonkamer te liggen.Dat we het huis binnen liepen werden we voorgesteld aan zijn moeder margaret zei vond het ook alleen maar leuk dat we er waren en dat we in de kamer bleven overnachten. Ze zeiden allebei al snel doe alsof je thuis ben.De luchtbedden paste allemaal maar net. Overal hing, lag en stond wat. Ze kookte op een camping gaspitje en herbruikte alles wat kon om een klein voorbeeld te geven.Maar wij waren al blij dat ze zo gasvrij waren. Ze belden de bus voor ons toonde ontzettend veel interesse in onze plannen en de reis die we al gemaakt hadden.Dat ik eten aan het koken was had margaret al borden en bestek klaar gelegd.Na het eten hadden we even de auto papieren geregeld om hem uit de verzekering te halen enz. Dit was andrew zijn werk dus hij wist precies hoe en wat.Ze boden ons zelfs een douche aan. Daar zeiden we geen nee tegen. Het was wel een van de slechste douche in deze reis. Er liepen orenkruipers en de douchekop lekte, maar we waren er blij mee.Ondertussen hadden we een kopje thee gezet en kwamen ze met boeken over australie. Rond 11uur gingen we slapen.

22 maart
Vanmorgen werd er op de deur geklopt, het was margaret. Ze kwam met een zaklampje binnen omdat ze wat zocht en ons niet wakker wilde maken door het licht aan te zetten.We bedankte haar nogmaals voor alles. En toen ging ze richting de scouting wat haar groote hobby was.Een half uurtje later klopte andrew op de deur. Het was tijd om eruit te gaan. We hadden een uur de tijd dus deden rustig aan. We gingen wat wentelteefjes bakken en ik had nog een lekker stuk watermeloen van de dag ervoor.Om half 7 werden we door andrew naar de bus gebracht, en dat op zijn vrije dag. Nog even op de foto met zijn alle bij de bus en daarna zijn we erin gestapt.7uur lange rit met 2 lange stops.De eerste stop was al best snel. We stopte aan het water dus hadden mooi uitzicht. Dat we in het water keken zagen we steeds een vin naar boven komen. We zijn toen door een restaurantje gelopen zodat we vanaf daar het beest beter konden zien.Het was geen vin maar de zijkant van een pijlstaart rog van ongevoor 2,5m hievan zwommen er 2 van in ondiep water.Na een half uur gingen we weer verder rijden. Ik heb toen even een uurtje kunnen slapen. De 2e stop was niet zo bijzonder, het was een klein dorpje maar niet heel gezellig. In de supermarkt hadden we even wat lekkers gehaald. Na de 2e stop heb ik redelijk veel geslapen in de bus.Om 4uur kwamen we aan in het hartje van sydney. De 3e keer in 3maanden dat we hier waren.En nu nog een hostel zoeken. De eerste zat vol, de tweede zat vol, de derde precies het zelfde. Uiteindelijk zijn we er langs zown 10 gegaan in de binnenstad en alles zat vol.We hebben toen besloten de taxi te pakken om naar een ander deel van de stad te gaan. De plek waar ook onze postvakjes zijn. Daar hebben we een aantal hostels afgelopen, die ook allemaal vol zaten of waar nog 1 bed vrij was. Na lang zoeken hebben we er een gevonden, en nog een van de goedkoopste ook.Dat we onze kamer binnen liepen rook het naar bier en wiet. We kwamen er al snel achter hoe het kwam. Onze kamergenoot zat even later in de deuropening te blowen. Maar niet alleen zei, zeg maar gerust het hele hostel. Ik kreeg al snel hoofdpijn en was het goed zat.Na het eten zijn we even de stad in gegaan richting het operahouse by night.Savonds vlak voor dat we wilden slapen liepen er op de vloer 2 kakkerlakken. Kon er ook nog wel bij.

23 maart
Vanmorfen hebben we ondanks de kakkerlakken en wietlucht toch mar een nachtje bijgeboekt.Na heel rustig aangedaan te hebben zijn we naar de supermarkt gegaan om een stokbroodje te halen en  ham en kaas. En zijn toen door gelopen naar botanicgarden en hebben daar lekker in de zongezeten en ons broodje opgegeten.Ik werd gebeld, het was andrew. Hij vertelde dat hij de olie en benize uit de auto had gehaald en had verkocht voor ons. Daarna zei hij dat hij de auto in losse onderdelen ging proberen te verkopen zodat we wat geld konden terug verdienen. Wat een top man hij had  ook niks kunnen zeggen, dan waren wij ervanuit gegaan dat de auto in een pakketje zou worden gemaakt.Na een tijdje zijn we nog even een rondje door de stad gaan lopen. Savonds was er een bbq bij het hostel, we namen even een kijkje maar er waren alleen maar franse en allemaal groepjes die aan het blowen waren. We hadden geen zin om hier tussen te gaan zitten. Bij de supermarkt heb ik toen een lekkere salade gehaald.Ik werd weer gebeld het was dit keer margaret. Ze vertelde me dat balinezen mannen, vrouwen in korte broeken en een hempje zien  als hoeren. En dat ik daarom voorzichtig moest doen als ik daar heen zou gaan. Ze vertelde dat we haar altijd konden bellen.

24 maart
Vanmorgen hebben we heerlijk uitgeslapen. We hadden toch weinig te doen vandaag.Rond 11uur gingen we richting ons postvakje. Hebben toen de vergeten tol betaald en een boete, en ik heb mijn pakketje met nieuwe kleren opgehaald die moeders had gestuurd. Daar hebben we een tijdje op wifi gezeten, gezocht voor een vlucht naar bali. Om 2 uur was het eindelijk droog en zijn we terug naar het hostel gegaan voor wat te lunchen.Om half 4 besloten we een vlucht te boeken. We zijn toen even terug gelopen en hebben voor de volgende dag een vlucht naar bali geboekt.Daarna even een shuttle bus geregeld en alles voor de vlucht was geregeld. Ook nog maar even naar het postkantoor gegaan om wat kleren weer terug te sturen. Dit paste na het pakketje lang niet meer in me tas.Savonds alles ingepakt, laat het maar heel gauw morgen zijn. Het weer in sydney was ook niet al te best dus zo kwam het mooi uit.

25 maart
de wekker ging optijd, zodat ik rustig kon douche.Om 7.45 werden we met de bus opgehaald en naar het vliegveld gebracht. Rond 9uur stonden we op het vliegveld. Even inchecken en alles regelen, nog een heerlijke smootie gehaald, en om half 12 zaten we in het vliegtuig.De vlucht ging redelijk snel, en het eten was goed te doen.Aagekomen in bali, kregen we een klap van de hitte. Met een busje werden we vanaf het vliegtuig naar het gebouw gebracht.We zijn gelijk naar de taxi gelopen en gevraagd  of zei ons konden brengen naar het hotel die we hadden opgezocht.Wat een gaos hier op de wegen, de taxi gooide hem er gewoon voor, stoplichten zijn er bijna niet en regels vind ik hier ook niet erg terug. Vlak langs de auto rijden allemaal scooters die volgeladen zijn met tassen. Op sommige scooters zitten ze met zijn 4e, en dee een rijd nog harder als de ander.Voordat we het wisten waren we er al. Het hotel lag midden in het drukke gedeelde van kuta.Bij de receptie stonden ze met zijn 6e te wachten op gasten. Het waren vriendelijk mensen die ons goed hielpen. Hun engels was allen erg gebrekkig maar we kwamen eruit. Ze namen onze tassen aan en brachten ons naar de kamer.De kamer was simpel en iets verouderd maar zag er oke uit. En helemaal voor die prijs.Savonds zijn we het stadje in gelopen en hebben we een restaurantje gezocht. Ze stonden echt op je te wachten totdat je een keuze had gemaakt. Het eten was prima te doen en als toetje had ik fruit besteld. Dit was echt een bord vol wat ik kreeg.Dat we terug liepen naar het hotel werden door iedereen aangesproken om in hun winkeltje te komen kijken. Ook vroegen ze op elke hoek of we drugs wilden kopen. Van paddo's tot valium en nog meer troep.

26 maart
Vanmorgen rustig aangedaan we waren nog erg moe van het vliegen.Nadat we ons opgeknapt hadden zijn we naar het restaurant gelopen voor een ontbijtje wat bij de prijs inzat.We konden kiezen uit 4 verschillende ontbijten. Ik kreeg 2 gebakken eitjes 2 geroosterde broodjes een bakje jam en boter en een kopje thee en een sapje. En een beetje fruit toe.Na het eten hebben we onze tas ingepakt en hebben we 3uur door kuta gelopen. Voor heel veel ingangen van winkels en hotels en bij altaren stonde bakjes met gepluktje bloemen een snoepje of koekje en een stokje wierrook.Smiddags waren we erg loof van het weer en het lange lopen en hebben we een lekkere duik genomen bij het zwembad.Savonds zijn we weer een restaurantje opgaan zoeken. We zaten bij een italiaan. Vooraf een salade en een knoflook broodje. En als hoofd een lekkere pizza. Dat we weer terug liepen was het weer net als gister. Allemaal mensen die je aan hielden en dingen wilden verkopen.Op de hotelkamer hebben we bezienswaardigheden opgezocht in bali die we komende dagen wilden gaan bezoeken.

27 maart
Vandaag hebben we bij de receptie informatie gevraagd om naar een tempel te gaan.Zei boden ons een taxi aan die ons wel wilden brengen en die tijd bij ons bleef. Hierbij bodem ze meer bezienswaardigheden aan, voor meer prijs.We hebben een tijd onderhandeld wat hier heel normaal is. En uiteindelijk kwamen we uit een goede deal.Om 2uur zouden we worden opgehaald en dan naar een tempel gaan die als mooiste word omschreven. Dit is tevens ook de 2e grootste tempel van bali. Taman ayun tempel heete deze. En daarna zouden we naar een tempel gaan in zee en daar de zonsondergang bekijken. Deze tempel heet tanah lot.Het was nog erg vroeg dus hebben we eerst nog even bij het zwembad gelegen. Om precies 2uur stond de taxi voor het hotel. De man in de taxi was erg aardig en wist het een en ander van bali te vertellen. Zijn engels was redelijk. Naar de eerste tempel was het ruim een uur rijden met al die drukte hier. In de kleine dorpjes zagen we allemaal mensen die grote offers aan het opzetten waren. Deze zijn voor morgen, en brengen ze dan in een ceremonie naar het strand. Ook zagen we vrouwen met kisten op hun hoofd die naar de dorpstempel gingen om een offer te brengen.Onderweg leek het wel wat bewolkt te worden. Maar dat we bij taman ayun aankwamen was het een blauwe lucht en bloedheet.Dat we richting de tempel liepen had je eerst een simpel gebouw ervoor staan. Waardoor ik zoiets had als dit de mooiste moet zijn hoef ik de rest niet te zien. Maar dat we een ticket hadden gehaald en door de poort gingen. Toen pas zag je de andere tempel. Het was ontzettend indrukwekkend om te zien. Als toerist mag je niet naar binnen maar je kan er wel omheen lopen waardoor je al heel veel ziet. Er was een man die een offer bracht aan de tempel. De tweede tempel tanah lot was vanaf de eerste ongeveer een half uurtje rijden. We werden afgezet bij een markt. We hebben toen eerst bij een restaurantje wat gedronken en een broodje besteld.Daarna zijn we richting de tempel gelopen. Deze viel me wat tegen. Het was appart om te zien dat hij op een berg in zee stond maar er stonden veel bomen omheen waardoor hij niet heel goed te zien was.Als het eb is kan je zonder moeite naar de tempel lopen. Vandaag was het geen eb maar we konden wel heen lopen door het water. Bij de ingang moest je je gezicht wassen met gezuiverd water. vervolgens kreeg je rijstkorrels op je hoofd geplakt en een bloem achter je oor. Als laatste moest je dan een offer neerleggen.Nadat we dat hadden gedaan en een foto wilden maken werden we terug geroepen. Het water begon erg wild te worden en we moesten terug richting land. Inderdaad het water was erg wild. Ik was tot aan me onderbroek drijfnat.We bleven nog even wachten voor de zonsondergang maar omdat het iets bewolkt was, was dit niet heel mooi om te zien en zijn we terug gegaan naar de taxi.Onderweg bleef de taxi vragen om een deal te maken voor volgende dag. En bood verschillende dingen aan.In het begin hadden we zoiets van vervelend maar oke. Maar op een end was het echt vervelend aan het worden. Dat we weer bij het hotel kwamen heb ik eerst even een douche genomen en daarna zijn we een restaurantje gaan zoeken. Onderweg hebben we even stilgestaan bij een monument van de bomaanslag in 2002. Er was hier niet heel veel meer van te zien maar af en toe zag je een gebouw die gerenoveerd werd of helemaal vernield was.We hadden een mooi restaurantje gevonden. Er speelde een live bandje en het zag er mooi uit. Het eten was ook echt goed. Ik had weer een griekse salade vooraf, en kip met chapignonnensaus als hoofd.Dat we bij het hotel aankwamen hebben we een hotel geboekt voor de volgende dag in ubud. Na de boeking ben ik heerlijk gaan slapen.

28 maart
Vanmorgen uitgeslapen, en daarna gelijk opgezocht hoe duur een taxi zou zijn van kuta naar ubud. Uiteindelijk hadden we iets gevonden over shuttlebusjes. Dit hebben we na gevraagd bij de receptie en zei hebben voor ons een busje gebeld. 11uur zouden we worden opgehaald. We moesten daarom even doorgaan met eten en onze spullen snel inpakken.  Om precies 11uur stonden we klaar, maar het busje kwam pas iets over half 12. Het was ongeveer 2uur rijden omdat het erg druk was op de weg. Vandaag zou er een ceremonie plaats vinden. Alle hindoestaanse bevolking zou naar het strand gaan om daar een offer te brengen. Onderweg zagen we veel scooters waar mensen in speciale kleding opzaten. De mannen droegen een sarong en de vrouwen hadden een gekleurde rok met een net soort gevlochten/ gebreid vestje erboven. We kwamen aan bij het hotel, wat er prachtig uitzag van buiten. Echt indonesies. Het hotel werd gerund door scholieren. Voor het hotel stond ook een school voor de kinderen.We werden goed geholpen, ze spraken goed engels en iedereen begroete je. De kamer zag er ook mooi uit. Na even bijgekomen te zijn van de warmte, zijn we met een busje van het hotel naar de stad gegaan.Dit was heel anders als kuta, hier waren geen mensen die steeds maar aandrongen dingen te kopen.We zijn doorgelopen naar de monkey forest. Dit is een bos waar apen in het wild lopen.Dat we aankwamen zagen we de eerste apen al op de parkeerplaats lopen.We hadden een ticket gehaald en liepen naar binnen. Overal waar je keek zag je apen. Er lag wat eten op de grond. Ik pakte daarom een stukje er ging bij een aapje staan. Voordat ik het wist zaten er 2aapjes op me. Ik had op internet gelezen dat ze soms wat aggresief zijn, dus stond niet geheel ongemakkelijk. Ze beten niet, ze probeerde alleen me oorbellen eruit te trekken.Verder het bos in waren 2 tempels. Bij een van de tempels liep een baby aapje. Ik ging daarom op me hurken zitten om een foto te maken. En er sprong weer een aapje op me.Dat we terug liepen uit het bos zijn we een restaurantje op gaan zoeken. We hadden er eentje gevonden met uitzicht op land. Vooraf een tomaten soep en als hoofd kip. Helaas was de kip erg droog dus heb ik als goedmaker een heerlijk milkshake besteld.Dat we eenmaal weer in het hotel waren, ben ik als een blok in slaap gevallen.

29 maart
Vermoeid werd ik wakket omdat ik slecht had geslapen, ik voelde mr ook slap.Daarom snel een douche genomen en daarna maar naar het ontbijt gelopen.Het ontbijt was een lopend buffet en zag er keurig uit. Ze hadden verse sapjes, vers fruit, verschillende soorten yoghurt, geroosterde broodjes, soorten cake, sandwiches, rijst, mie en ze maakten een eitje klaar zoals je hem zelf wilde.Na het eten zijn we gaan vragen hoe duur wen taxi zou zijn richting het rice terrace. Dat we bij de bali stonden werd ik niet lekker. We hebben daarom besloten vandaag rustig aan te doen. We hrbben voor 1april een tour geboekt naar verschillende bezienswaardigheden.Voor de rest van de dag hebben we bij het zwembad gelegen en een klein boodschapje gedaan, bij de supermarkt in peliatan.
savonds zijn we gaan eten in het restaurant bij het hotel. Ik had een salade en als toetje fruit.

• 30 Maart 2014 - 11:36

Esmee:

Hai Manon,

Heb weer volop zitten te genieten hoor van je verhalen!! WAUW!! Geniet lekker in Bali! Liefs Esmee